SI: CZY JESTEŚMY GOTOWI? – SZTUCZNA INTELIGENCJO NADCHODZIMY! – CO MYŚLĄ KONSUMENCI I CO POWINNI WIEDZIEĆ MARKETERZY

środa 19 października, 2016

Firmy czeka konfrontacja z nową odsłoną ery informacji – epoką sztucznej inteligencji (SI). Weber Shandwick, wspólnie z KRC Research, przeprowadzili w 5 krajach badanie konsumenckie: „SI: czy jesteśmy gotowi? Sztuczna inteligencjo – nadchodzimy!”. Następnie wyniki badań zostały skonfrontowane z tym, w jaki sposób marketerzy są przygotowani do nadchodzących zmian.

SI z całą pewnością ma ogromny wpływ na biznes. Badanie pokazało, że 7 na 10 dyrektorów marketingu realizuje lub planuje realizować działania przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Co więcej, 55% z nich uważa, że SI będzie miała większy wpływ na komunikację marketingową niż miały do tej pory media społecznościowe.

Biorąc pod uwagę fakt, że obecnie nie ma zbyt wielu opracowań dotyczących tego jak konsumenci zareagują na SI, Weber Shandwick postanowił zbadać jakie są pierwsze reakcje konsumentów. Główne wnioski jakie płyną z badania to:

  • Konsumenci mają dość powierzchowną wiedzę na temat SI. I chociaż 2/3 respondentów deklaruje, że wie co to jest SI, to już jedynie 18% twierdzi, że wie dużo, a 48% deklaruje, że ma jakąkolwiek wiedzę na ten temat. Co ciekawe, konsumenci najczęściej utożsamiają SI z robotami i tylko nieliczni są w stanie wymienić lidera w tej branży.
  • Konsumenci stawiają na ekspertów i testy. Twierdzą, że najbardziej wiarygodnych informacji na temat SI są w stanie dostarczyć testy, opinie ekspertów technologicznych i naukowców.
  • Ufają SI… na wielu polach. Konsumenci wierzą, że SI pomoże im przede wszystkim na takich polach jak przypomnienie o lekach, wskazówki dotyczące podróży, czy też rozrywki. Są i takie obszary, których nie chcieliby powierzyć SI, np. pilotowanie samolotów, diagnostyka medyczna, czy też opieka nad dziećmi.
  • Jest wiele korzyści dla konsumentów z tytułu wprowadzenia SI. Badanie wykazało, że konsumenci oczekują wielu korzyści z tytułu wprowadzenia SI. Takie rozwiązania jak praca w niebezpiecznych warunkach, łatwiejszy dostęp do informacji czy też oszczędność czasu to tylko początek listy.
  • Wiedza konsumentów na temat SI budzi optymizm. Im więcej wiedzą na temat SI, tym pozytywniej będą nastawieni do wpływu SI na społeczeństwo i na nich samych.
  • Wprowadzenie SI budzi obawy. Pomimo ogólnej akceptacji dla SI, blisko 2/3 respondentów ma obawy związane z jej wprowadzeniem (49% respondentów ma niewielkie obawy). Dotyczą one przede wszystkim takich stref jak bezpieczeństwo czy też utrata pracy.
  • Hamulec pozytywnej opinii na temat SI: utrata pracy. Zdecydowana większość respondentów spodziewa się redukcji miejsc pracy (82%) niż powstania nowych (18%) w związku z wprowadzeniem SI.

Badanie „SI: czy jesteśmy gotowi? – sztuczna inteligencjo nadchodzimy!” skupia się także na awangardzie, czyli na tych konsumentach, którzy „wiedzą”, są sceptyczni i krytyczni i mają kluczowe znaczenie dla powszechnego wprowadzenia SI. Podsumowanie raportu zawiera wskazówki dla dyrektorów marketingu, jak zaangażować się w epoce SI.

Pełny raport jest dostępny tutaj.

Infografika prezentująca dane w ujęciu globalnym dostępna jest tutaj, natomiast infografika z danymi dla UK dostępna jest tutaj.