PRACOWNICY ERY DIGITAL: CZY LUBIMY KRYTYKOWAĆ SWOICH PRACODAWCÓW W SIECI?

środa 02 kwietnia, 2014

Aż 56% pracowników aktywnie broni swoich firm przed krytyką i odgrywa rolę ich rzeczników, zarówno online jak i offline – wynika z najnowszego badania Weber Shandwick – wiodącej, globalnej agencji Public Relations, wchodzącej w skład McCann Worldgroup. Jeden na pięciu pracowników jest także uznawany przez respondentów za aktywnego działacza na rzecz swojego pracodawcy, a kolejne 33% ma potencjał, by się nim stać.

Internet i media społecznościowe zmieniają sposób w jaki komunikują się pracodawcy i pracownicy, dając tym drugim nie tylko prawo głosu, ale także siłę współtworzenia wizerunku firmy, w której pracują. Organizacje, które inwestują w media społecznościowe i prowadzą w nich otwarty dialog ze swoimi pracownikami, mogą liczyć na to, że pracownicy Ci będą odwzajemniali ich wysiłki, stojąc na straży dobrej reputacji firmy, z którą się identyfikująkomentuje wyniki badania Wojciech Borowski, Prezes McCANN Worldgroup.

Media społecznościowe a reputacja pracodawcy

Badanie Weber Shandwick wykazało także, że jedna trzecia pracodawców zachęca swoich pracowników do korzystania z mediów społecznościowych i do dzielenia się informacjami na temat organizacji. Ma to  olbrzymi wpływ na pozytywny stosunek pracowników do samego pracodawcy. Pracownicy, których pracodawcy są zaangażowani w media społecznościowe są bardziej chętni, by skupiać się np. na zwiększaniu sprzedaży, niż pracownicy, których pracodawcy w nich się nie udzielają (odpowiednio 72% vs 48%). Raport pokazuje także, jak wielka jest skala łączenia przestrzeni prywatnej i służbowej dzięki mediom społecznościowym i internetowi:

  • 50% wiadomości, zdjęć czy filmów wideo zamieszczonych przez pracowników w mediach społecznościowych dotyczy ich pracodawców
  • 39% pracowników udostępnia w sieci pozytywne komentarze na temat swoich pracodawców
  • 33% pracowników udostępnia wiadomości, zdjęcia czy filmy wideo dotyczące ich pracodawców bez zachęty ze strony pracodawcy
  • 16% pracowników udostępniło w internecie krytyczne lub negatywne komentarze na temat swojego pracodawcy
  • 14% pracowników napisało w mediach społecznościowych na temat swojego pracodawcy coś, czego potem żałowało

Na szczęście, wraz z coraz większą ilością narzędzi do komunikacji powoli zmienia się świadomość pracowników. Narzekanie przestało być modne, ani na pracodawcę, ani na innych. Pracownicy zaczęli zdawać sobie sprawę z tego, że nie chcą spędzać dużej części swojego życia myśląc o tym, co im się nie podoba i krytykując otaczający świat. Dostrzegli, że mają nad tym kontrolę i mogą siebie lub środowisko,  w którym pracują, zmieniać na takie, jakie im odpowiada – mówi Katarzyna Kluk, Partner Zarządzający w Weber Shandwick.

Badanie zwraca także uwagę na to, w jaki sposób zmiany na rynku pracy mają wpływ na zachowania pracowników w mediach społecznościowych:

  • Wszechobecne zmiany organizacyjne: 84% osób doświadczyło w ostatnim czasie zmian                     w miejscu pracy (zmiany personalne na pozycjach kierowniczych, zwolnienia grupowe, fuzje, przejęcia, spowolnienie finansowe, i inne)
  • Nieskuteczna komunikacja wewnętrzna: Tylko czterech na 10 pracowników potrafiło opisać innym, czym zajmuje się ich pracodawca (42%), albo jakie są jego cele (37%)
  • Słabe zaangażowanie pracowników: Tylko 30% pracowników jest silnie związanych ze swoim pracodawcą. Ten niski poziom zaangażowania nie jest zaskakujący, kiedy bierzemy pod uwagę nagromadzenie się szybko przeprowadzanych zmian i słabą komunikację wewnętrzną w wielu firmach
  • Pracownicy stają w obronie swoich pracodawców i działają jako “pierwsza pomoc wizerunkowa”. 6 na 10 ankietowanych respondentów (56%) broniło swojego pracodawcę przed opinią swoich rodzin i przyjaciół w miejscu publicznym (na stronie, blogu lub w gazecie)

Pełna wersja raportu w języku angielskim jest dołączona do maila z informacją prasową.