AKTUALNY I PONADCZASOWY SPOSÓB NA ZWYCIĘSTWO W CANNES

piątek 23 czerwca, 2017

To już trzeci z serii tekstów związanych z międzynarodowym festiwalem kreatywności Cannes Lions 2017

Autor: James Nester

Gdy jesteś jednym z uczestników festiwalu w Cannes i czekasz na werdykt jury to czujesz się dokładnie tak, jak osoba spodziewająca się narodzin dziecka, czekająca na wyniki egzaminów czy na premierę nowego sezonu ulubionego serialu. Czas płynie bardzo powoli…

Odczuliśmy zatem nie tylko wielką dumę, ale i ulgę, gdy usłyszeliśmy, że wygraliśmy srebrnego Lwa w kategorii PR, oraz Szklanego Lwa – prestiżową nagrodę przyznawaną za pomysły mające zmienić kulturalne i społeczne podejście m.in. do tematu równości płci.

Zwycięstwo w Cannes to potencjalna szansa na całkowitą przemianę agencji, zachwycenie dyrektorów marketingu, operowanie większymi budżetami i rozwój dla tych najbardziej zaangażowanych w tworzenie kampanii.

Zanim to jednak nastąpi, wpierw trzeba wygrać, a to nie jest łatwe chociażby z powodu licznej konkurencji. W tym roku w festiwalu wzięło udział aż 43 101 uczestników. Jakim więc cudem ciągle odnosimy zwycięstwo przy tak gigantycznej liczbie zgłoszonych projektów? Co roku, próbując odpowiedzieć na te pytanie, przyglądamy się finalistom. Rok temu po zakończeniu festiwalu w Cannes pisałem na temat „Nieostrych Kwestii”, czyli przesłanki mówiącej o tym, że najlepsze pomysły na świecie zazwyczaj powstają z nieoczekiwanych połączeń różnych dyscyplin i kanałów. To właśnie z tego powodu te same genialne kampanie zwyciężają w wielu kategoriach – PR, Cyber, Promo, Direct, Film .Właśnie dlatego powinniśmy nadal poszerzać nasze specjalizacje. To samo dało się zaobserwować i w tym roku.

Z pomocą zarówno tegorocznych prac, jak i wszystkich największych kreatywnych projektów dotychczas przeprowadzonych, udało mi się rozszyfrować kod, którym od teraz będę się kierować.

Genialne kreatywne pomysły są Aktualne i Ponadczasowe.

Aktualne, ponieważ…

  • Genialne pomysły wpisują się w głębszy kontekst kulturalny. Korzystanie z rosnącego społecznego zaangażowania może nadać konkretnej idei siłę nie do zatrzymania.
  • Genialne pomysły są nierozerwalnie powiązane z czasem, w którym zostały wymyślone. Są związane z bieżącymi problemami społecznymi, dzisiejszą modą, aktualnymi memami, marzeniami czy nadziejami. Mogą istnieć tylko w danym okresie.
  • Genialne pomysły są często bezpośrednio powiązane z nowoczesnymi kanałami komunikacji i technologią, które cały czas się zmieniają a wraz z nimi kampanie kreatywne.

Aktualne pomysły łatwo rozróżnić. Wystarczy zadać sobie pytanie – czy mógłbym wpaść na taki pomysł pięć lat temu? Odpowiedź brzmi „nie”.

Ponadczasowe, ponieważ…

  • Nawet jeśli społeczeństwo podlega zmianom szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, to ludzkość się nie zmienia. Pomysły, które nas rozśmieszają, doprowadzają do łez, wywołują dreszcze na całym ciele oraz tematy, na które rozmawiamy z przyjaciółmi tak naprawdę fundamentalnie pozostają niezmienne.
  • Jeśli pomysł nie zawiera w sobie jakiejś uniwersalnej prawdy lub znaczenia, to jest tylko chwilową modą, zwykłym trikiem, który może utonąć w strumieniu informacji, jakim jesteśmy zalewani każdego dnia.
  • Chcemy wpadać na pomysły z przyszłością. Wielkie idee, które przetrwają próbę czasu, pozwolą nam tworzyć strategie dla klientów przez wiele lat, a nie tylko jednorazowe taktyki, które nikogo nie zainteresują.

Ponadczasowe pomysły łatwo zidentyfikować. Wystarczy zadać sobie pytanie – czy ten pomysł nadal będzie interesujący i trafny za pięć lat? Odpowiedź powinna być pozytywna.

Spróbujmy zatem tworzyć Aktualne i Ponadczasowe pomysły. Jeśli nam się to uda, to za rok czekają nas kolejne sukcesy i powody do świętowania.